تراکتورهاي وارداتي ، چرخ اقتصاد آذربايجان شرقي را از کار مي اندازد

در حالي که انتظار مي رفت در سال اقتصاد مقاومتي، توليد و اشتغال صنايع اشتغالزاي داخلي در کشور جاني دوباره بگيرد، برخي صنايع بزرگ و مادر در سطح کشور و در رأس آنها در استان آذربايجان‌شرقي به عنوان يکي از قطب‌هاي اصلي اقتصاد کشور، بنا به دلايلي از جمله واردات به يک قدمي رکود و تعطيلي رسيده اند.

در حالي طي سالهاي اخير تراکتورهاي وارداتي از چين و هند در کشور جولان مي دهد که صنعت تراکتور سازي اذربايجان شرقي سالهاست با توليدات کيفي خود بازار داخل را از واردات بي نياز کرده و حتي به صادرات هم رسيده بود . توليدکنندگان و متخصصان اين حوزه مي‌گويند، با واردات هر تراکتور به کشور 10 نفر در کشور بيکار مي‌شوند و در همين ارتباط نيز منابع داخلي در اختيار خارجي‌ها قرار مي‌گيرد .

با اين حال، جاي تعجب است که چرا مسئولان و دست‌اندرکاران اين امر، با وجود اينکه به خوبي مي‌دانند اين قراردادها به هيچ وجه به نفع توليد داخلي و مصلحت کشور نيست، باز هم دست به چنين اقدامات غيرکارشناسي مي‌زنند .

نماينده مردم تبريز در مجلس با اشاره به وضعيت بحراني واردات تراکتور چيني و هندي با تعرفه بسيار کم به کشور گفت: سال گذشته جلسه‌اي با حضور وزير کشور در راستاي اقتصاد مقاومتي در استان برگزار شد که به وضعيت واردات بي‌رويه تراکتور از چين و هند اشاره کردم و حتي در آن جلسه وزير کشور قول رسيدگي به اين موضوع را داد. احمدعليرضا بيگي افزود: دولت نگاه سياسي به موضوع تراکتور دارد و هيچ حمايتي از صنعت اذربايجان نمي کند.

وي با ابراز تاسف از تعرفه واردات ? درصد تراکتور در مقابل تعرفه ?? درصد خودرو ادامه داد: متاسفانه وزير کشور اقدامي در خصوص رسيدگي به واردات تراکتور از چين و هند با تعرفه پنج درصد انجام نداد و خودم وارد عمل شده و در 2 نطق جلسات رأي اعتماد به وزراي پيشنهادي در مجلس به اين موضوع پرداختم، بنا به گفته اين نمانيده مجلس پايين آوردن تعرفه‌ واردات تراکتور به پنج درصد در قياس با واردات خودرو با تعرفه ?? درصد به نفع دولت بوده و در مقابل باعث تضعيف صنعت پايه استان آذربايجان‌شرقي شده است .

نماينده مردم تبريز، آذرشهر و اسکو در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اينکه تعيين تعرفه براي واردات به عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت است،گفت: در جلسات رأي اعتماد وزراي پيشنهادي به وزير صنعت، معدن و تجارت تذکراتي در اين خصوص دادم که پايين بودن تعرفه واردات تراکتور لطمه بزرگي به صنعت آذربايجان زده وزير هم قول رسيدگي به اين موضوع را داده است.

بيگي افزود: وزير کشور عدم رسيدگي به وضعيت تعرفه پايين واردات تراکتور و تجهيزات آن را به دليل مرتبط بودن با کشاورزي دانسته که نمي‌توان تعرفه را افزايش داد البته اين يک ادعاي غيرواقعي است .

در منطقه آزاد ارس تعرفه ? درصد نيز پرداخت نمي‌شود

نماينده مجلس شوراي اسلامي با انتقاد از تعرفه 5 درصدي واردات تراکتور گفت: جالب اين است که در منطقه آزاد ارس تعرفه پنج درصد نيز براي واردات تراکتور از هند و چين پرداخت نمي‌شود و تراکتورهايي با قيمت کم و با کيفيت پايين وارد عرصه کشاورزي شده و در مقابل صنعت پايه استان مي‌خوابد .

وي با ابراز اينکه در خصوص تراکتور چالش‌هاي اساسي زيادي با دولت خواهيم داشت، بيان داشت: با توجه به اينکه تعيين تعرفه در کميسيوني در وزارت صنعت و معدن تجارت صورت مي‌گيرد که قبلاً آقاي نعمت‌زاده نيز عضو آن کميسيون بود ولي هيچ اقدامي براي رسيدگي به موضوع تعرفه تراکتور انجام نداد و کوچک‌ترين گامي براي رسيدگي به اين موضوع بر نداشت .

سنگيني بار واردات بر چرخ‌هاي تراکتور استان

برخي نمايندگان استان و بسياري از کارشناسان و ناظران اين عرصه بر اين باورند که مسوولان و به ويژه وزير صنعت و معدن در اسرع‌ وقت بايد براي نجات صنعت آذربايجان و تراکتورسازي و موضوع واردات تراکتور از هند و چين چاره اي اساسي بيابند.

نماينده مردم ميانه در مجلس با اشاره به اينکه طي روزهاي آينده در جلسه با وزير صنعت و معدن در خصوص وضعيت، مسائل و مشکلات سر راه صنايع تراکتورسازي و ماشين‌سازي اين خطه صحبت مي شود، گفت: هيچ‌‌گاه از حق استان کوتاه نخواهند آمد و با مسائل مشکل‌ساز استان نيز مقابله جدي خواهد شد .

يعقوب شيوياري ، فعال کردن صنايع راکد و در حال تعطيل آذربايجان‌شرقي و به خصوص توجه جدي به مسائل صنايع بزرگ استان را از جمله مهم‌ترين اولويت استاندار جديد بيان کرده و افزود: موضوع تراکتورسازي و واردات تراکتور از هند و چين براي کشور و استان از اهميت ويژه‌اي برخوردار است که بايد در اسرع‌وقت رسيدگي شود زيرا مستقيماً به اقتصاد استان ضربه مي‌زند

زهرا ساعي، نماينده مردم تبريز در مجلس نيز در گفت‌وگو با "جوان" با بيان اينکه استان آذربايجان‌شرقي به عنوان يکي از هفت استان به عنوان پايلوت اقتصاد مقاومتي در کشور انتخاب شده از اين رو مي‌طلبد که توجه ويژه‌اي از سوي مسوولان به بخش‌ها و ظرفيت‌هاي استان از نظر صنعت، گاز و پتروشيمي و به خصوص صنايع بزرگ و مادر صورت گيرد .

محمداسماعيل سعيدي، يکي ديگر از نمايندگان مردم تبريز، آذرشهر و اسکو در مجلس در گفت‌وگو با "جوان"، اختصاص تعرفه پنج درصدي به واردات تراکتور را يک حرکت کاملاً ضداقتصاد مقاومتي دانسته که معنايي جز رفتار خلاف شعار سال نمي‌توان به آن داد .

تشکيل جلسه با نمايندگان مجلس و وزير صنعت

استاندار آذربايجان‌شرقي با اشاره به وضعيت واردات تراکتور از دو کشور هند و چين با تعرفه بسيار کم گفت: قطعاً در اين زمينه جلسه و نشستي با نمايندگان استان و وزارت صنعت خواهيم داشت تا بتوان اولويت اصلي را توليد داخلي با استاندارد مطلوب قرار داد .

مجيد خدابخش در گفتگو با " جوان" افزود: با توجه به تاکيدات مقام معظم رهبري در اهتمام ويژه به توليد ملي و اشتغال‌زايي همچنين برنامه‌هاي دولت تدبير و اميد و شعارهاي انتخاباتي رئيس جمهور، روند توجه به توليدات داخلي در استان آذربايجان‌شرقي اجرايي خواهد شد .

وي با بيان اينکه مطابق با شعار سال بايد توليد داخلي را مورد حمايت قرار داد، افزود: تاکيد و پيشنهاد براي توجه به توليد داخلي همراه با ارتقاي کيفيت و رعايت استانداردهاي کيفيتي است تا بتوان با کيفيت مطلوب در توليدات داخلي و رعايت استاندارد دست هر گونه واردات خارجي که در کشور قابليت توليد دارد را قطع کرد .